HET MODEL

Al meer dan 60 jaar maakt de waterscouting gebruik van de Lelievlet die door Beenhakker is ontworpen om mee te zeilen, roeien en wrikken.

Met de productietechnieken en inzichten van de 21e eeuw hebben wij de ontwerpen van toen omgezet in een hedendaags 3D ontwerp. De vaar en zeileigenschappen hebben we geoptimaliseerd en door gebruik te maken van kwalitatief hoogwaardige staalsoorten en coatings is een duurzame en onderhoudsarme vlet ontwikkeld. Het ontwerp is getoetst op de regelgeving van de Europese unie(CE – Keur) en voldoet volledig aan de eisen/maatvoering die Scouting Nederland voorschrijft.

RVS: Onderhoud hoort bij het hebben van een boot maar dit willen we wel tot een minimum beperken. Daarvoor leveren wij de onderdelen die erg aan slijtage onderhevig zijn standaard in RVS. Zo zijn alle ogen, kikkers, leiogen, dolpotten, roerhaken, roerkoningen, hanenkam en de zwaardhendel van dit duurzame materiaal gemaakt. Mocht er dus tijdens het gebruik een beetje verf van deze onderdelen afspringen /slijten dan is er geen man overboord! RVS is een duurzaam en slijtvast materiaal wat de levensduur van de diverse onderdelen met vele jaren verlengd. Het zal dan ook niet snel voorkomen dat je de roerkoning en/of zwaardhendel zal moeten vervangen. De onderhoudskosten van een Scoutingvlet liggen door deze innovaties een stuk lager dan die van andere vletten.

COATING: “Een goed begin is het halve werk” dat is de reden waarom de Scoutingvlet direct na de productie in een zeer duurzame en slijtvaste primer / basislaag wordt gezet. Door deze coating direct na de productie aan te brengen op het gestraalde oppervlak wordt een optimale hechting en bescherming verkregen. Dit zodat de vlet getransporteerd kan worden naar de klant en men verder kan gaan met het opbouwen van het verfsysteem. De coating die wij aanbrengen is van het merk PPG / Sigma type AMERLOCK 400 en wordt wereldwijd veel toegepast in de offshore en scheepsbouwindustrie. AMERLOCK 400 kan worden overgeschilderd met elke 1- of 2-componentenverf en antifouling.

SCOUTING NEDERLAND

Waterscouting is een onderdeel binnen Scouting Nederland. Zeeverkenners; jongens en meisjes van 10 tot 17 jaar, maken deel uit van zelfstandige waterscoutinggroepen. In 1956 kwam de eerste echte Lelievlet uit zoal we haar nu kennen en werd een groot succes, in 2016 waren er in Nederland zo’n 1500 lelievletten.

Scouting Nederland beheert met haar team Lelieschepen de maatvoering, toleranties en veiligheid van nieuwe en bestaande Lelievletten. Een vlet wordt dan ook pas een officiële Scouting Lelievlet als deze na keuring en meting een  officieel zeil/boot nummers toegewezen krijgt. Meer informatie over het team Lelieschepen en de procedure om een zeilnummer te toegewezen te krijgen vind je hier.

Een casco of complete lelievlet van Scoutingvlet wordt altijd geleverd inclusief zeil/boot nummer en CE-keur. Dat betekent dus ook dat de boot voor aanschaf al is gekeurd door Scouting Nederland en het officiële nummer zal worden ingelast door ons. Bij het bestellen van een complete vlet is natuurlijk ook het (groot)zeil voorzien van een nummer. Voor zelfbouw zal zelf een keuring moeten worden aangevraagd na voltooiing meer informatie daarover hier.

ZELFBOUW

Het zelfbouwen van een nieuwe Lelievlet kan niet alleen een heel leuk en leerzaam project zijn om samen op te pakken maar is ook de manier om erg voordelig een gloednieuwe vlet te bemachtigen. Scoutingvlet biedt speciaal voor de zelfbouwers een voordelig maar zeer compleet pakket aan om succesvol een eigen vlet te kunnen bouwen.

Het ScoutingVlet bouwpakket bestaat uit:

• Plasma gesneden plaatuitslagen met uitgebreide gravering om zo makkelijk de verschillende onderdelen te kunnen onderscheiden
  • Alle onderdelen gezet zoals de spanten, dekken en zwaardkast
  • Alle benodigde profielen geleverd, gezaagd en waar nodig voorgevormd (bv de dolboordpijp)
  • Alle kikkers en (hijs/sleep)ogen
  • Speciale ScoutingVlet rvs-onderdelen
  • Een uitgebreide stap-voor-stap bouwbeschrijving

Om zelf een Lelievlet te kunnen bouwen zijn basisvaardigheden zoals het kunnen lassen noodzakelijk maar is daarnaast weinig speciaal gereedschap of scheepbouwkundige kennis verreisd, met een gezonde dosis handigheid en inzet is een mooie strakke vlet zeker te bouwen.

Een nieuwgebouwde Lelievlet krijgt haar zeilnummer nadat een keurmeester van Scouting Nederland deze op verschillende punten heeft nagemeten en goed bevonden. Het bouwpakket is zo ontworpen en samengesteld dat deze aan alle keuringseisen (maatvoering) voldoet.

ScoutingVlet garandeert dat op basis van het geleverde bouwpakket en het nauwgezet volgen van de meegeleverde bouwbeschrijving deze type goedkeuring verkregen kan worden.

ONDERDELEN

Een Lelievlet loopt weleens schade op door verlies, aanvaring of gewoon door ouderdom en roest. Gelukkig zijn veel onderdelen van de vlet goed te vervangen en ook deze losse Lelievlet onderdelen kun je bij ons bestellen.

De onderdelen die je bij ons kunt bestellen passen natuurlijk zonder problemen op bestaande vletten (dus ook die van andere bouwers/werven). In sommige gevallen, zoals bijvoorbeeld bij een (complete) zwaardkast kan het nodig zijn om hier en daar wat aanpassingen te doen in het werk omdat er door de jaren heen kleine verschillen zijn ontstaan.

Een aantal onderdelen zijn in RVS uitgevoerd, het lassen van deze onderdelen aan staal kan het beste gedaan worden met zogenaamde “zwart-wit / 309” elektroden, deze zijn tevens bij ons te bestellen.

De onderdelen vind je op deze site in onze shop.

Heb je vragen over een onderdeel of staat het onderdeel wat je zoekt er nog niet tussen neem dan gerust contact met ons op.